poniedziałek, 10 marca 2014

Chałka

Niedawno z lenistwa upiekłam chałki. Tak, z lenistwa, bo nie chciało mi sie jechać do sklepu po dobrą chałkę. Tu, gdzie mieszkam, bardzo trudno kupić dobre, świeże pieczywo, dlatego też od kilku lat prawie nie kupuje pieczywa. Od czasu do czasu zdarza mi się kupić bagietkę. W książce „Artisan Bread in Five Minutes a Day” (Jeff Hertzberg, Zoë François) znalazłam przepis na chałkę, który lekko zmieniłam. Przepis jest na 4 chałki. Można go podzielić i przygotować ciasto tylko na jedną. Ja proponuję upiec od razu 4 i 3 zamrozić, albo zamrozić część ciasta. Próbowałam mrozić zarówno upieczoną chałkę i później ją rozmrażać w piekarniku (ok. 15 min w temperaturze 180 stopni C), jak i mrozić ciasto, które później rozmrażałam przez noc. Rozmrażana chałka była równie pyszna jak świeża, natomiast ta pieczona z zamrażanego ciasta trochę mniej wyrosła.


Składniki na 4 chałki:
1 3/4 szklanki wody
14g (1 1/2 łyżki) suchych drożdży
1 1/2 łyżki soli
1 łyżka cukru waniliowego
4 jajka
1/2 szklanki miodu
110g rozpuszczonego masła
7 szklanek mąki pszennej

Składniki na kruszonkę:
2 łyżki masła
2 łyżki mąki
4 łyżki cukru

Dodatkowo:
1 jajko

Wszystkie składniki zagnieść i odstawić pod przykryciem do wyrośnięcia na co najmniej 2 godziny. Jeżeli jajka są bardzo duże, dodać trochę więcej mąki. Ja ciasto zawsze przygotowuje w moim mikserze i poznaje „na oko” czy potrzeba dosypać mąki. Według mnie najlepsza konsystencja ciasta na pieczywo, które będzie pieczone bez formy, to taka, gdy całe ciasto oblepi mieszadło miksera i miska będzie prawie czysta.

Ciasto podzielić na 4 części.


Z każdej uformować 3 wałeczki o długości 25-30 cm. Złączyć je z jednej strony i zapleść jak warkocz. Końce podwinąć pod spód.


Położyć na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i odstawić na 30 minut.


W tym czasie rozgrzać piekarnik do 180 stopni C i przygotować kruszonkę. Składniki połączyć rozcierając masło z mąką i cukrem. Jak chałki podrosną posmarować je roztrzepanym jajkiem i posypać kruszonką.


Piec przez 25 minut.


 Po upieczeniu studzić ok. 20 minut.


1 komentarz: